De eetgewoonten van een kleuter: van Honey Boo Boo naar Fitness-guru

by Déjà Vu

Gastblog door Merel Hoezen

Drie stuks fruit, twee stuks groente. Drie stuks groente, twee stuks fruit. De schijf van vijf is mij altijd al een raadsel geweest en als het aankomt op voeding, ben ik een van die mensen die simpelweg naar de maag luistert. Heb ik trek? Dan eet ik gewoon waar ik zin in heb, en dit beviel mij altijd prima. Toen besloot ik ineens om duurzaam te leven en bij duurzaam leven hoort ook een betere voeding, want door duurzamer te eten kun je je milieu-impact, blijkbaar, met de helft verlagen. Oké een goede reden dus voor mij om eens goed naar mijn voeding te kijken. Leuk. Echt zin in.

Ik begon met het bijhouden van wat ik eet op een dag. Voordat ik hier verder op in ga is het misschien handig om een paar dingen over mij te weten. Allereerst, ik heb een vrij kleine maag, maar redelijk snelle spijsvertering. Dit betekent eigenlijk dat ik eet voor een zieke kip, maar wel aan één stuk door. Mijn lijst met wat ik eet op een dag is dus best lang. Ik ben ook een enorme lekkerbek met als grootste zwakte: brood. Nee, niet chips of chocolade; brood. Van afbakbroodjes en suikerbrood tot tosti’s en Turks brood. Ik kan er geen genoeg van krijgen. Daarnaast gaan ik en ochtenden niet samen, wat betekent dat ik en ontbijt ook weinig tijd samen besteden. Kortom: ik heb de eetgewoonten van een kleuter. Tijd voor het voedseldagboek.

Ik begon iedere dag in een soort chaos. Om half negen ging de wekker met een perfect geplant uurtje dat me een kwartier de tijd geeft om wakker te worden, een kwartier om te douchen en om te kleden, een kwartier voor make up en een kwartier om te ontbijten. Met mijn chaotische hoofd kom ik zelden toe aan dat laatste kwartiertje, dus ontbijt wordt geskipt, want anders ben ik te laat voor college. In de bus richting Leiden eet ik een banaan en op station haal ik snel een ciabatta met brie (toch nog een soort ontbijt). Rond elf uur heb ik weer trek en tijdens mijn koffiepauze komt Vanja aanzetten met praliné chocolaatjes waar zelfs een fitness-guru geen “nee” tegen zou zeggen, dus dat worden er twee bij de thee: thank you very much. Na college haal ik een ham- kaas croissant op het station. Rond een uur of drie ’s middags ben ik weer thuis en eet ik mijn lunch: twee boterhammen met ham en drie boterhammen met zoute roomboter, bizar lekker. Om half negen ’s avonds bestaat mijn avondeten uit een HelloFresh maaltijd. Om tien uur ’s avonds eet ik nog een appel, en na nog wat uurtjes aan school te hebben gezeten heb ik rond half twee ‘s nachts weer een rammelende maag, die ik vul met twee beschuitjes met melkhagel en één beschuitje met ham. De rest van de dagen zien er vrijwel hetzelfde uit, behalve dat ik soms wel ontbijt, een keer ragout met sperzieboontjes als avondeten had en mijn lunch weleens bestond uit een stokbrood met verschillend beleg.

De uitkomst van mijn voedsel-dagboek is niet verbazingwekkend, maar toch wel een beetje confronterend. Ik weet natuurlijk ook dat ik er niet uitzie als Kendall Jenner en heb hier ook absoluut geen behoefte aan, maar dat ik zó ongezond leefde, tja daar was ik me toch ook niet helemaal bewust van. Maar goed, we zijn hier om duurzaam te leven en volgens het voedingscentrum kan je dit in zeven stappen doen. De eerste stap is het verspillen van zo min mogelijk voedsel. Dit deed ik onbewust al, want alles wat ’s avonds over is van de maaltijd vries ik in, of bewaar ik voor de volgende dag. Als het te weinig is voor een volledige maaltijd, maak ik er de dag erna een salade bij en probleem is opgelost. Stap twee en drie komen neer op het verminderen van rood vlees en zuivelproducten. Dus geen ham op brood en zo min mogelijk kaas (want helemaal geen kaas is natuurlijk geen optie voor een Hollander). Het plakje ham kan je vervangen met wat hummus, maar persoonlijk ben ik groot fan van banaan op brood. Met avondeten eet ik nu zo veel mogelijk vegetarisch, maar ik zeg nog steeds geen nee tegen een biefstukje of een zalmfilet.

Stap vier is een lastige, zeker rond feestdagen, namelijk: vermijd snacks en snoep. Ik heb mijn Dunkin Donuts, mijn kaasstengel en lekkere Tony’s repen dus terzijde gelaten. In plaats daarvan ben ik overgegaan op fruit, extra pure chocolade en rijstwafels.
Stap vijf is dan weer makkelijk voor mij, namelijk: zo min mogelijk alcohol en suikerhoudende dranken. Mijn drankverslaving heeft altijd bestaan uit thee, dus alcohol mijden is voor mij no problemo. Het enige wat ik wel ga missen is mijn lekkere fruitsapje in het weekend. Adios my friend, vanaf nu drink ik water.

Stap zes en zeven: eet volkoren graanproducten en groente en fruit in het seizoen. Vooral het tweede vond ik in eerste instantie wel lastig, want hoe weet je of iets in seizoen is en heb ik echt zin om dit op te zoeken? Even vergeten dat het 2020 is en we tegenwoordig overal apps voor hebben; dus ik gebruik nu de superhandige Groente- en Fruitkalender app van Milieu Centraal.

Deze app houdt niet alleen rekening met het seizoen, maar kijkt ook naar de vervoersmiddelen en andere omstandigheden van telen, waardoor je een behoorlijk precieze berekening hebt van hoe duurzaam jouw maaltijd of tussendoortje is.

Toen ik met mezelf had afgesproken dat ik duurzamer zou leven had ik niet verwacht dat dit tot een soort zelfontdekking zou leiden van mijn ongezonde leefstijl. Ondanks deze realisatie ben ik natuurlijk niet van de ene op de andere dag overgegaan van Honey Boo Boo eetgewoonten naar een Sonja Bakker dieet. Ik heb dit vroeger wel eens geprobeerd en zat na drie dagen Heel Holland Bakt te kijken terwijl ik drie muffins en wat kaasvlinders naar binnen schoof. In plaats daarvan heb ik het beetje bij beetje veranderd. Ik ben bijvoorbeeld meer water en thee gaan drinken, waardoor ik nu ook om de haverklap naar de wc moet, wat ook erg fijn is. Ik ontbijt sinds een paar dagen met ontbijt-smoothies en ik snoep eigenlijk alleen nog met pure chocolade; maar zelfs dat doe ik niet zo vaak meer, want (shocker) ik vind fruit al heerlijk zat. Ik ben niet een soort verbeterd mens dat zich ineens tien kilo lichter voelt en als je aan me vraagt wat er in de schijf van vijf zit roept dat bij mij nog steeds alleen maar vraagtekens op, maar ik moet zeggen dat dit gezonde avontuur wel een wereld van lekkere, nieuwe gerechten— Oh ja sorry ik moet gaan, mijn pizzabezorger staat aan de deur.

Het is nog steeds mogelijk om mee te doen met de HSVL-opbeuractie! Je kan nu een berichtje sturen naar een oudere om een hart onder de riem te steken. Schrijf dan nu je berichtje naar extern@dehsvl.nl en onze extern Daniëlle zal ervoor zorgen dat je berichtje goed terechtkomt!

You may also like

Leave a Comment