De robot als manager van morgen

by Déjà Vu

David van Benthem

Door het almaar automatiseren en optimaliseren hoor je vaak het doemscenario dat robots op termijn al onze banen overnemen. Toch moeten we ons ergens anders zorgen over maken. Robots stelen onze banen niet: ze worden onze baas.

Robots zijn namelijk tot steeds meer in staat. Ze kunnen je uitleggen wat voor werk je moet doen en hebben de capaciteit om te meten hoe snel je dat werk doet. En overal kunnen ze dat: van vakkenvullen tot het prorammeren van ingewikkelde algoritmes. De robot kan in de toekomst van alles leiden.  

Daarbij zijn ze niet alleen veelzijdig; ze doen het ook vlotter. Even koffie halen, gauw roken en een korte wc-pauze is bij de robot verleden tijd. Zodra het algoritme in staat is al die kleine pauzes weg te optimaliseren, gaat ons werk meer stressvoller en meer gevaarlijker worden. Het algoritme vergeet namelijk iets belangrijks: de mens heeft rust en herstel nodig. 

Als er een plek is waar robots belangrijk zijn, is dat bij Amazon. Uit de opslagplaatsen van het bedrijf van Jeff Bezos, zijn er ernstige statistieken naar buiten gekomen. Onderzoek van Reveal uit 2018 wees namelijk uit dat bijna tien procent van de full-time medewerkers er ernstig letsel op had gelopen. Dat is ruim het dubbele van het Amerikaanse landelijke gemiddelde voor vergelijkbaar werk. 

Daar komt bovenop dat mensen problemen als langdurige stress vaak niet eens aankaarten. De problemen zijn zo groot dat Amazon zelfs snoepautomaten op zijn werkplekken heeft geplaatst. Wat zit er in vraag je je af? Pijnstillers. 

Met name ongeschoolde banen zijn steeds beter te specificeren. Doordat deze banen zo specifiek te maken zijn, zijn zulke medewerkers ook steeds meer inwisselbaar. Een burn-out of letsel opgelopen? Zonder de juiste regels ruilt het algoritme je zo in. Daar komt bij dat het specificeren van banen nog verdergaande gevolgen heeft. Waar de robot je manager is, zal jij je benen namelijk niet meer kunnen strekken. 

Want dacht je dat lopende-band-werk vooral passe was? Niet met de robot. De kleinste taken weet hij te optimaliseren. Om aan die optimalisatie te kunnen voldoen, moet je snel, heel snel kunnen werken. Zo verandert de menselijke medewerker ook in een robot. 

‘Gelukkig’ betekent optimalisatie niet dat de robot de werkgelegenheid wegneemt: doordat robots zo efficiënt zijn, creëren ze juist vaak meer mogelijkheden voor een bedrijf om nog meer winst te maken. Voor een grotere winst heb je namelijk meer arbeidskrachten nodig. 

Bij Amerikaanse en Duitse vestigingen van Amazon leidden deze ontwikkelingen tot een golf aan problemen. Werknemers kwamen in opstand tegen de optimalisaties die de barre werkomstandigheden hadden veroorzaakt. In Californië werd bijvoorbeeld een vrouw automatisch ontslagen, omdat ze een uur te lang wegbleef. De reden? Iemand van haar familie was overleden. Uiteindelijk bleek een petitie van haar collega’s nodig om haar baan weer terug te kunnen krijgen. 

Aan de mens van nu is het de uitdaging hoe met deze grote ontwikkelingen wordt omgegaan. Robots kunnen de mens overal mee helpen, maar het is van cruciaal belang de bijwerkingen daarvan niet over het hoofd te zien. Het welzijn van de mens van de werkvloer kan er namelijk enorm onder gaan lijden. De tijd zal uitwijzen of de mens uiteindelijk in staat is om zijn welzijn te optimaliseren. 

You may also like

Leave a Comment