De virtuele winkel

by Déjà Vu

Casper Jager

Nederlanders kopen steeds meer spullen online, zo blijkt onder andere uit onderzoek van het CBS. De omzet van Europese webwinkels in Nederland is in 2019 twintig procent gestegen ten opzichte van 2018 en ook in 2020 zal deze stijging vermoedelijk doorzetten. Ook de Nederlandse webwinkels doen het goed en hadden in 2019 een grotere omzet dan de voorgaande jaren. Online winkelen neemt dus in populariteit toe en dat is zeker niet onbegrijpelijk. Als je vroeger geen zin had om boodschappen te doen had je pech en zat er niets anders op dan toch naar de supermarkt te gaan of noodgedwongen honger te lijden. Vandaag de dag is het mogelijk je boodschappen te doen vanuit je luie stoel; bij de meeste supermarkten kan je je boodschappen namelijk ‘online bestellen’ en thuis laten bezorgen. Niet alleen de gemaks-factor speelt een rol, ook de enorme keuzemogelijkheid die webwinkels te bieden hebben maken online winkelen aantrekkelijk voor de koper. Helaas zitten er ook een hoop negatieve kanten aan het online winkelen, die het overdenken waard zijn. 

Door de toenemende aankopen via het internet, is het aantal leegstaande winkelpanden in steden de laatste jaren fors gestegen. Niet alle fysieke winkels kunnen concurreren met de online winkels en gaan failliet of gaan zelfs over tot de verkoop via het internet. Dit zorgt ervoor dat winkel- en stadscentra steeds leger, rustiger en hiermee ook ongezelliger worden. Een goed voorbeeld hiervan is winkelcentrum ‘In de Boogaard’ in Rijswijk dat met de jaren steeds ‘verlatener’ is geworden en waar de winkels almaar verdwijnen. In de stad waar ik zelf woon, Delft, is de leegstand van winkelpanden een minder groot probleem dan elders. Echter, hier worden winkels die failliet gaan steeds vaker vervangen door eettentjes, best leuk, maar minder geschikt om een nieuwe spijkerbroek te kopen!

Naast de ‘normale’ online winkels zijn er ook websites waarop voor een ongewoon lage prijs spullen verkocht worden, denk aan de Chinese webwinkel AliExpres. Natuurlijk is het fijn om spotgoedkoop nieuwe kleding of elektronica te kopen, maar ook aan deze voordelige producten hangt een duur prijskaartje. Wanneer je zo goedkoop iets kan kopen, kan je er niet vanuit gaan dat er aan het product bepaalde eisen zijn gesteld. Denk hierbij aan milieueisen, kwaliteitseisen en het respecteren van de rechten van de arbeiders die de producten vervaardigd hebben. In de laatste plaats zorgen deze bodemprijzen ervoor dat veel mensen aan impulsinkopen gaan doen en dingen aanschaffen die ze eigenlijk helemaal niet nodig hebben. Een neushaartrimmer voor honden lijkt op het eerste gezicht een product dat niemand ooit zal kopen, maar wanneer deze beschikbaar is voor twintig cent blijkt er wel degelijk klandizie voor te zijn. 

Betekent dit dan dat we nooit meer iets online moeten bestellen? Dat is zeker niet het geval, maar het zou goed zijn wanneer we onze online aankopen beperken. Zo zorgen we ervoor dat we in de toekomst ook nog kunnen winkelen in de stad en niet alleen onze spullen via het internet kunnen verkrijgen.   

You may also like

Leave a Comment