Eerstejaarsdagen 2018

by Déjà Vu

Vera Furth

 

Ruim voor de afgesproken tijd verzamelden zij zich reeds voor de ingang van het Huizinga: de nieuwe eerstejaars. Al rond acht uur ‘s ochtends werd hen gevraagd nog even geduld te hebben voor de dag die het begin van hun academische carrière zou inluiden. De eerstejaarsdagen, iets waar door sommigen naar uitgekeken wordt, dat voor anderen ‘nu eenmaal verplicht’ is en voor de COACH een cruciaal puntje op de agenda vormt. Hoe zijn de eerstejaarsdagen dit jaar eigenlijk verlopen?

Wie in de waarheid van het spreekwoordelijke gelooft, zou een goed jaar kunnen voorspellen. Rond half negen stond het namelijk vol op de Doelensteeg, een goed begin dus. De leden van de COACH begonnen haastig aan de verdeling van de eerstejaars in verschillende werkgroepen. Eenmaal bij de juiste werkgroep aangekomen, wachtte hen een warm welkom door de studentmentoren. Terwijl de laatste twijfelende zieltjes nog overgehaald werden zich in te schrijven voor het middagprogramma, georganiseerd door de HSVL, bewogen de pas gevormde werkgroepen zich richting het Academiegebouw. Daar gaf mw. Prof. Manon van der Heijden een welkomstwoord, gevolgd door een openingscollege van mw Dr. Maartje Janse over ‘de uitvinding’ van de pressiegroep.

De eerstejaars die zich hadden ingeschreven voor het middagprogramma, konden zich na afloop melden voor een lunchpakket. Dit gaf de werkgroepgenoten de gelegenheid elkaar en de studentmentoren beter te leren kennen. Ondertussen stonden de boten van De Leidse Rederij de studenten al op te wachten. De tocht door de mooiste grachten van Leiden liet de niet-Leidenaren kennismaken met het historische schoon dat de stad te bieden heeft. Degenen die de stad al dachten te kennen, werden uitgedaagd deze door de ogen van de echte ras-Leidenaren te bekijken, met bijkomende trots en woordenschat.

Dat deze historische rondvaart hen nog van pas zou komen, werd meteen de volgende dag al duidelijk. De tweede eerstejaarsdag begon namelijk met een spel, waarbij raadsels gelinkt moesten worden aan bijbehorende historische plaatsen in het centrum. Ondanks dat de regen met bakken uit de hemel viel, waagden sommige werkgroepen hun speurtocht door Leiden, terwijl andere de kroegen van de stad van binnen leerden kennen. Vervolgens was het aan de kundige studentmentoren om hun mentorkinderen wegwijs te maken op Usis en Blackboard. Na de nodige ‘technische moeilijkheden’ waren de nieuwe aspirant-historici ingeschreven voor de aankomende vakken, waarna de leerboeken konden worden opgehaald en het begin compleet was. Met dank aan de studentmentoren, de leden van de COACH, de mannen van De Leidse Rederij en ieder die heeft bijgedragen aan het succes van de eerstejaarsdagen: ‘Dat het begin het halve werk maar moge zijn’.

You may also like