Het idyllische Scheveningen

by Déjà Vu
7e345173-5827-4094-8e53-9cdf8c46a490

Foto via denhaag.com

Fenna Ytsma

Ik kijk om me heen en bevind me op een duin bij het prachtige strand van Scheveningen. In de verte zie ik het Kurhaus en op het strand is een groep mannen bezig de knopen uit de visnetten te halen. Het is mooi weer, dus een paar welgestelde badgasten gaat met koetsen de zee in om zich vervolgens onder te dompelen in het water. Er is namelijk beweerd dat zeewater een heilzame werking heeft. Als ik achter me kijk zie ik het kleine vissersdorp liggen. Kort geleden is daar een kanaal gegraven dat richting Den Haag loopt. In de straten van het dorp zie ik een paar vrouwen druk in de weer met de kinderen en de was. Dan stoppen de meeuwen opeens met krijsen, hoor ik de wind niet meer waaien en lijkt de zee gestopt te zijn met ruizen. De audiotour is afgelopen. Ik kijk nog een keer om me heen en loop dan de trap af, het gebouw uit. Zodra ik buiten ben, bevind ik me weer in het centrum van Den Haag.

Terwijl iedereen vorige week hard aan het leren was voor tentamens, had ik zowaar een week vrij. Voor diegenen die opgesloten zaten in de UB en zich alleen gefocust hebben op het verre verleden: het was echt heel mooi weer afgelopen week. Dus ben ik met mijn moeder vanaf Leiden, via Scheveningen naar Den Haag gaan fietsen. In Den Haag hebben we Panorama Mesdag bezocht, een museum waarin het enorme schilderwerk van Hendrik Willem Mesdag hangt. Het schilderij is een panorama met een omtrek van 120 meter die het Scheveningen van 1881 laat zien. Als je binnen bent waan je je echt op het strand, onder andere doordat er een duin van zand is nagemaakt en doordat er natuurlijk zonlicht naar binnen valt.

In de overige zalen van het museum kan je veel leren over de periode waarin het vissersplaatsje Scheveningen steeds populairder werd bij de welgestelden uit Den Haag. Maar een paar honderd meter van het armoedige dorp werden grote strandhuizen gebouwd en werden meerdere hotels uit de grond gestampt. Ook Mesdag huurde zomers vaak een kamer in villa Elba waar hij met zijn gezin naar toe kon. Hij was onder de indruk van de vele verschijningsvormen van de zee en de veranderende luchten. Ook had hij bewondering voor de levenswijze van de armoedige vissers van Scheveningen. Hij legde contact met hen en kende ze al gauw door en door. Uiteindelijk gaf dit hem de inspiratie voor zijn grootste werk: Panorama Mesdag. Dankzij dit werk kunnen we nu nog elke dag een tijdreis maken naar de zomers aan het einde van de 19de eeuw.

You may also like

Leave a Comment