Redactiebezoek aan het Algemeen Dagblad

by Déjà Vu

Karianne Ooijevaar

12 juni 2018 was het zo ver. Met een aantal geïnteresseerde HSVL’ers en onder leiding van onze eigen redactie gingen we op weg naar Rotterdam om een bezoek te brengen aan de hoofdredactie van het Algemeen Dagblad (AD). Eenmaal binnen in het gebouw werden we ontvangen door niemand minder dan de hoofdredacteur, Hans Nijenhuis. Hij, zelf alumni geschiedenis in Leiden, gaf de rondleiding, te beginnen met het uiteenzetten van datgene waar de krant voor staat. Hij continueerde met uit te leggen dat de krant eigenlijk onderdeel is van een grotere organisatie, de Persgroep, en dat de stukken van het AD in verschillende vormen terug te vinden zijn in zeven regionale kranten, zoals De Dordtenaar. Het aanprijzen van de vernieuwde app van de krant kon natuurlijk ook niet ontbreken.

De redactie zelf, een grote ruimte gevuld met mensen, bureaus en computers (het beeld wat men krijgt van kijken naar Hollywood films als All the presidents men en The post), was alles wat je ervan zou vermoeden. Afgezien van de te verwachten verslaggevers en vormgevers, die ons lieten zien dat zij als ontwerpers een grote invloed hebben op het eindresultaat, werd een groot deel ingenomen door de websitebeheerders, videomakers en social media trendwatchers. Dit onderdeel is de afgelopen jaren enorm gegroeid. Wat echter een schok door de groep liet gaan, was de kennis dat er tot in de puntjes wordt gekeken naar het gedrag van de lezer op het internet om de online platforms van het AD te optimaliseren voor de gebruikers.

Na de rondleiding tussen de bedrijvige mensen, werden we geleid naar een vergaderzaal met een mooie uitkijk over de skyline van Rotterdam. Hier legde Nijenhuis aan de hand van een presentatie het een en ander uit over zijn bedoeling met het AD en wat een krant vandaag de dag nog kan en moet doen voor de lezers. Hij vertelde over een discussie die hij voerde met zijn dochter vlak na de aanslagen in Parijs van november 2015 en hoe dat whatsappgesprek viral ging en zo landelijk veel aandacht kreeg. Hieruit blijkt dat mensen zich graag willen identificeren met de verhalen die ze lezen. En daarom, vertelde hij, kijkt het AD wat voor soort groep mensen de krant leest en probeert deze mensen aan te spreken door het nieuws uit te vergroten wat voor hen van belang is, een echte familiekrant dus. Naast zijn eigen verhaal, stond hij ook open voor al dan niet kritische vragen en deze werden dan ook gretig gesteld. De onderwerpen schuwden niets. Van de invloed van het internet, fake news, Nijenhuis’ tijd bij het NRC Handelsblad en het verschil tussen die twee kranten tot de zowel befaamde als beruchte oliebollentest.

Wij, als groep studenten, hebben het voorrecht gekregen om uit eerste hand mee te maken wat het precies inhoudt om een krant tot stand te brengen. Meer dan anderhalf uur na aankomst stonden we weer buiten, met meer kennis, fascinatie en informatie over de wereld van kranten en specifiek het AD. Kortom, het was een zeer geslaagd redactiebezoek! Hierbij willen wij van de Déjà Vu de heer Nijenhuis en het AD zelf nogmaals bedanken voor deze mogelijkheid en hun gastvrijheid.

You may also like