Vijf redenen waarom artikelen met opsommingen niet de moeite waard zijn

by Déjà Vu

vijf redenen plaatje

Fenna Ytsma

Het valt mij op dat veel van de artikelen die ik voorbij zie komen op internet allemaal bestaan uit opsommingen. Type bij google ‘vijf redenen’ in en je komt onder meer op de volgende suggesties: ‘vijf redenen waarom melk gezond is’, ‘vijf redenen waarom ik geen christen meer wil zijn’ en ‘vijf redenen om een bezoek aan Taiwan hoog op je bucketlist te zetten’. Op de een of andere manier gaat mijn muis toch naar de pagina en voor ik er erg in heb lees ik waarom ik geen christen meer wil zijn of naar Taiwan moet. Een artikel die bestaat uit ‘vijf redenen’ trekt blijkbaar toch mijn aandacht. Vandaar dat ik dat ook eens ga doen. Zie hier vijf redenen waarom artikelen die bestaan uit vijf redenen (of 10, 15 of 200…) niet de moeite waard zijn.

  1. Berichten die bestaan uit ‘vijf redenen’ zijn met name te vinden op vrij inhoudsloze sites. Bij voorbaat al gedoemd te mislukken dus.
  2. Regelmatig blijkt een ‘vijf-redenen-artikel’ stiekeme reclame te zijn. Voor je het weet behoor je tot de groep achteloze burgers die de speelpoppen zijn van de kapitalistische wereld.
  3. Er zullen gerust vijf redenen zijn waarom je iets zou moeten doen. Maar over de vijftig redenen waarom je iets niet zou moeten doen lees je niets.
  4. De redenen die genoemd worden zijn vaak kort door de bocht en overdreven.
  5. Een artikel dat bestaat uit vijf redenen lijkt weliswaar een lekker leesbaar en overzichtelijk artikel. Maar aan het eind van het bericht besef je dat de inhoud eigenlijk totaal onzinnig was en dat je kostbare minuten hebt verspild. Waarschijnlijk denk je dat nu ook. Sorry daarvoor.

You may also like

Leave a Comment