Vul je huis, vul je hart

by Déjà Vu

Vivian Weijland

Tegenwoordig wordt een huis, een appartement of zelfs een klein studentenkamertje zoals dat van mij, steeds vaker gevuld met planten. Vetplanten, cactussen of kamerplanten, het maakt niet uit. Onze groene vrienden lijken een leegte in onze kamer te vullen. Met twaalf planten in een kamer van tien vierkante meter, ben ik hier geheel niet onschuldig aan. Laatst hoorde ik iemand zeggen dat de leegte in de kamer misschien niet het enige gat is dat ze vullen.

Het is immers onze studentengeneratie die steeds minder belang toeschrijft aan het krijgen van kinderen, zeker op jonge leeftijd. Zelfs aan een romantische partner wordt steeds minder waarde gehecht. Maar blijft er dan nog wel genoeg over? De verantwoordelijkheid van het verzorgen van planten is dan voor sommigen een manier om de drang naar ouderschap en ‘liefde’ toch nog op een af andere manier te vullen. Aan de andere kant is dit waarschijnlijk een veel te overdreven diep filosofisch en psychologische verklaring voor de plantenwens van tegenwoordig en is het beter om een verklaring te zoeken door het op te schrijven aan een rage. Het is simpelweg de mode om een plant in je woning te hebben. Hebben we dit niet immers eerder meegemaakt? De tulpengekte in de Gouden Eeuw is misschien een overdreven voorbeeld, maar met dezelfde basis; we zijn gewoon gek op planten.

Over plantengekte gesproken, misschien is juist een verklaring te vinden in de afbraak van een groot deel van de originele natuur in Nederland. Om ons heen vinden we steeds minder natuur en steeds meer hoge grijze gebouwen, (spoor)wegen en industrie. Om toch nog onze wildernisdrang te bevredigen, vullen we dan maar onze slaapkamer met zoveel mogelijk planten. Een soort compensatie. Zo zijn er vele verklaringen te vinden, die misschien wel per persoon verschilt. Als ik aan mijzelf de vraag stel, waarom ik zoveel planten heb, kan ik alleen maar komen met het antwoord: “Ze zijn mooi.” Is dit een bevestiging van de theorie dat de planten alleen ‘mode’ zou zijn of is de nieuwe esthetiek van onze generatie gebaseerd op onderliggende gevoelens over een veranderende maatschappij?

You may also like

Leave a Comment